Communicatie in de gezondheidszorg
Het belang van goede communicatie in de gezondheidszorg
Daar lag ik dan. Opgenomen voor een kleine ingreep.
Wat ik vooraf wist?
Dagkliniek.
Om 7u aanwezig zijn.
Mondmasker meenemen.
Dat was het ongeveer.
Meer wist ik niet. En dat bleek te weinig.
Dat het meer pijn zou doen dan verwacht. Dat het langer pijn zou doen dan verwacht.
”Ik had assertiever moeten zijn. Ik had me beter moeten informeren!
Was het mijn schuld? Lag het aan de fase waarin het jongleren met tien ballen er voor zorgt dat er af en toe een balletje op de grond valt? Of aan dat kantje van me dat denkt dat ik wel zal ontsnappen aan worst case scenario’s? “
Inclusieve communicatie in een ziekenhuis
Welke 3 communicatielessen kan het ziekenhuis er uit trekken?
🔺 Een patiënt die 10 spuitjes moet krijgen na de operatie? Dan is een brief gericht aan de huisarts onvoldoende. Niet iedereen wordt van nabij opgevolgd door een huisarts. Niet iedereen leest die brief.
🔺 Een patiënt die minstens 6 uur in bed moet blijven liggen na de operatie? Dan is het te laat als je dat pas na 2 uur zegt. De patiënt stond al op met alle gevolgen van dien.
🔺 Het wordt waarschijnlijk dagkliniek, maar sommige patiënten moeten toch nog een nachtje blijven. Dan informeer je de patiënt. Niet iedereen heeft een sociaal vangnet dat voor kinderen of huisdieren kan zorgen.
Welke drie lessen trek ik uit mijn ziekenhuisopname?
💡 Leg je lot niet in de communicatietalenten van de ander. Ga er niet vanuit dat de ander jou zal informeren of begrijpen. Neem zelf het heft in handen.
❗ DIt geldt enkel als je de noodzakelijke communicatie – (en in dit geval) gezondheidsvaardigheden hebt.
💡 Er is nog werk aan de communicatiewinkel. In een ziekenhuiscontext en erbuiten. Communicatie op maat van de patiënt is een advies wat je ook in andere sectoren moet toepassen. Pas je boodschap aan de ontvanger aan. Steek er tijd, energie en empathie in.
💡 Neem een koekje en wat drank mee. Beats the boterhammetjes any time.