Waarom inclusief communiceren? 3 redenen

Wat moet je als ondernemer regelen?

Als ondernemer MOET er zoveel.


Je moet een elevator pitch hebben. 
Je moet je cijfers in de gaten houden.
Je moet regelmatig communiceren.
Je moet aanwezig zijn op de socials.
Je moet assertief zijn.
Je moet een money mindset hebben.
Je moet groot denken.
Je moet …

Je zou er een punthoofd van krijgen.

Maar er zijn ook andere moetjes. Zo eet en drinkt je best regelmatig iets. En eens lachen kan deugd doen.
Deze moetjes zorgen voor:
een lichtpuntje in je dag;
een helder hoofd;
en de goesting om er weer in te vliegen.

Moetjes zijn dus niet per se negatief.

Dus ja, ik breek een lans voor inclusieve communicatie.

Met inclusieve communicatie:
Bereik je al je doelgroepen.
Doe je het juiste.
Verkoop je meer.

Maar waarom zou je inclusief communiceren?

Wacht, maar hoe bereik je al je doelgroepen?


Een advies dat je vaak hoort in de marketingwereld is: “Geef je ideale klant een naam, leeftijd, hobby en favoriete maaltijd.”

Er is op zich niets mis met die techniek, maar als je alleen dát doet, verval je snel in stereotypen en hokjesdenken waardoor je (onbewust) veel potentiële klanten over het hoofd ziet. 👁🗨

Denk eerder in termen van een community, een groep mensen die waarden en normen delen en in zekere zin een soort thuis vormen.

Bijvoorbeeld, heb je een babywellness?

Focus je niet alleen op Karen, de 33-jarige administratief medewerker in de Brusselse Rand.
Doe onderzoek naar plaatsen waar ouders (niet alleen moeders, maar ook vaders, meemoeders, pleegouders, …) samenkomen.
En doe eens ‘zot’.
Beperk je niet alleen tot online communities zoals Maison Slash, maar ga ook langs bij Kind & Gezin, winkels met babyspullen, gemeenschapscentra of jeugdbibliotheken.
Vraag (toekomstige) ouders naar hun angsten, dromen en obstakels (financiële zorgen, taalbarrières, culturele gewoonten, hygiënische voorschriften, enz.) in het kader van jouw wellness.

💡 Je kan dus schrijven voor persona’s, maar ga vooral op zoek naar de communities waar ze deel van uitmaken.

En als je al je doelgroepen bereikt, op een eerlijke, authentieke en inclusieve manier, dan verkoop je gewoon meer. En komen je klanten gewoon ook sneller terug.

Dus, waarom inclusief communiceren?

Bereik je al je doelgroepen.
Doe je het juiste.
Verkoop je meer.

En hoe communiceer je inclusief?

Lees daarvoor de blog over inclusieve communicatie. Of bekijk de gratis 2×26 tips.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *