Hoe schrijf je teksten die klanten overtuigen?
Het is een logische vraag die vele ondernemers stellen. Uiteraard wil je klanten die bij je kopen en idealiter die blijven bij je kopen.
Ik zie dan ook vaak de volgende adviezen verschijnen:
“Benoem het pijnpunt van je klant.
En speel dat voortdurend uit: op je homepage, in je blog, op je Instagramkanaal, in je reel.”
…
First things first: bij het ontwikkelen van je aanbod onderzoek je waar potentiële klanten mee worstelen of blij van worden.
Als er een match is: jij bent er gepassioneerd door én je klant wil het, dan zit daar vuurwerk in.
Maar:
Moet je klanten overtuigen? Is het nodig om altijd en overal op die pijnpunten te duwen en te blijven duwen?
Uit onderzoek weten we dat het vaak werkt.
Maar hoe voel jij je erbij als je die tekst de wereld instuurt? Of als je als klant ingegaan bent op zo’n aanbod en achteraf teleurgesteld bent omdat het resultaat niet was wat je ervan verwachtte?
In mijn geval, not so good.
En dus doe ik het anders.
Niet: hoe schrijf je teksten die klanten overtuigen?
Wel: Hoe schrijf je ethische teksten?
- Zo eerlijk mogelijk benoemen wie je bent, wat je aanbod is en wat het voor de klant KAN betekenen.
- Transparant zijn: Heb je nog maar 1 plaats? Do tell!
Maar merkte je dat de inschrijvingsstroom snel stokte, benoem dat dan en doe onderzoek naar het waarom. Ligt het aan je product? Het moment waarop je het aanbiedt? De locatie? De prijs? Een mini-marktonderzoek dus eigenlijk.
Transparantie is meer dan een modewoord: het is echt belangrijk in het opbouwen van vertrouwen bij je potentiële klant. Die krijgt het gevoel dat je niets te verbergen hebt. Dat versterkt jouw geloofwaardigheid, dat van je product/dienst en vermindert de kans op teleurstelling bij je klant. En een teleurgestelde klant, dat is de slechtste marketing … - Beschrijf je resultaten, de mogelijke ‘transformatie’ op een manier waarbij je potentiële klant ervan kan dromen, MAAR ook beseft dat er heel wat factoren meespelen om dat resultaat te bereiken.
Concrete tips om te evolueren van het schrijven van teksten die je klanten overtuigen naar het schrijven van ethische teksten?
- Geef een (eerlijk) voorbeeld van een mooie transformatie van je klant, maar benoem ook de verschillende factoren die tot die transformatie hebben geleid.
- Beschrijf gedetailleerd voor wie je aanbod is, én voor wie niet. Maar let op: creëer geen gevoel van schaamte bij de ‘wie niet’.
Dus bijvoorbeeld:
Je aanbod is voor ondernemers die al meer dan 3 jaar actief zijn en op zoek zijn naar diepgaandere coaching.
versus
Je aanbod is voor ondernemers die al een tijdje bezig zijn en gefrustreerd zijn omdat ze niet vooruitkomen.
Bij welke van de twee blijf je achter met een slecht gevoel?
Wat mij betreft: de tweede. - Geef je prijs meteen mee en wacht niet tot het einde van een verkoopgesprek, waarbij sommige potentiële kopers zelfs niet meer durven NEE zeggen.
Nog een laatste belangrijk iets bij het schrijven van eerlijke en effectieve teksten?
De kracht ligt niet alleen in wat je zegt, maar ook in hoe je het zegt.
Door het kiezen van bepaalde woorden, toon en stijl heb je een grote impact op hoe je boodschap ontvangen wordt en hoe je potentiële klant zich dus voelt na het lezen van je tekst.
Wil je meer tips of ondersteuning bij het schrijven van je teksten of het opstellen van je marketingplan?
Ik help je graag!