Hoe schrijf je een Call-to-Action die echt werkt en waar je je goed bij voelt?
“Zorg altijd voor een call-to-action.”
Dit advies hoor je vaak van business- en marketingcoaches.
Maar wat als je weerstand voelt? Of gewoon geen zin hebt om een CTA toe te voegen?
Dan kan je het gewoon eens weglaten natuurlijk!
Of je leest deze blog waarin je manieren vindt om CTA’s te gebruiken die werken, én waar zowel jij als je klant zich goed bij voelen!

Waarom zijn Call-to-Actions belangrijk?
Het klopt dat een goede CTA het verschil kan maken tussen een stille of passieve lezer en een betrokken volger of klant.
Veel ondernemers gebruiken het als duwtje om iemand over de streep te trekken en actie te ondernemen. Maar je kan het ook op een andere manier gebruiken!
Niet met als doel klanten te overtuigen of te pushen, maar om die diepere interactie te creëren en elkaar beter te leren kennen.
En laat dat nu net zijn wat nodig is om een goede samenwerking op te bouwen.
Je trouwt toch ook niet na de eerste date of loopt geen marathon nadat je net met start-to-run bent begonnen?
Hoe schrijf je een goede call-to-action?
Zorg voor duidelijkheid
Zorg ervoor dat je CTA duidelijk en begrijpelijk is. Gebruik geen vage taal of jargon, maar wees direct en to the point over wat je van je publiek wil.
Start met de actie
Moedig je publiek aan om actie te ondernemen door te starten met het werkwoord, bijvoorbeeld “Download nu het e-book.”
Geef waarde
Benadruk de waarde voor je volger. Laat je publiek zien wat ze te ‘winnen’ hebben. “What’s in it for me?”.
Zorg dat het visueel eruit springt
Laat je CTA visueel opvallen binnen je content. Gebruik bijvoorbeeld een totaal andere kleur dan je andere content. Wees consequent in het gebruik ervan.
Wat als ik weerstand voel bij het gebruiken van CTA’s?
Weerstand voelen is heel normaal.
Zeker als je graag je eigen pad uitstippelt en niet zomaar iets toepast omdat mensen jou dat zeggen. Ook kan het te opdringerig, te commercieel, of gewoon niet authentiek aanvoelen.
In die gevallen is het verleidelijk om helemaal geen CTA toe te voegen en de content te laten voor wat het is. En dat is zeker af en toe oké.
Maar er bestaan ook alternatieven!

Alternatieve én ethische manieren om Call-to-Actions te gebruiken
👉 Vraag om feedback op je e-mail of om de e-mail door te sturen.
Het vragen om feedback is een geweldige manier om de betrokkenheid van je publiek te vergroten. Heb je in je Instagrambericht verteld over een workshop die je voor het eerst gaf en niet zo succesvol was? Vraag je volgers dan om tips om het de volgende keer beter te doen.
Vraag je lezer of die je e-mail interessant vond en misschien zelfs aan een collega-ondernemer denkt voor wie deze informatie nuttig kan zijn. Eindig in dat geval met een duidelijke CTA, zoals: “Stuur deze e-mail door.“
👉 Roep op om maatschappelijk belangrijke podcasts, documentaires, enquêtes te volgen of te ondertekenen.
Het delen van relevante maatschappelijke content is belangrijk voor de maatschappij. Punt 😊. Door je volgers aan te moedigen om bijvoorbeeld podcasts te volgen of petities te ondertekenen, geef je hen de kans om actief bij te dragen aan belangrijke kwesties. Tegelijk toon je wat jij belangrijk vindt en welke waarden jouw merk definiëren.
Voorbeeld-CTA: “Wil je meer leren over dit belangrijke onderwerp? Luister naar deze podcast.” Plaats enkel die laatste zin in een visueel opgemaakte button.
👉 Vraag om deel te nemen aan jouw Facebook-groep of commentaar te geven op een bericht op sociale media.
Het hoeft geen betoog, het opbouwen van een community rondom je merk is essentieel voor langdurig succes. Mond-tot-mond reclame is één van de beste en meer effectieve marketingtools. Door je publiek uit te nodigen om actief te reageren op sociale media en door het natuurlijk ook zelf zo aan te pakken, creëer je ruimte voor discussie, betrokkenheid en verbinding.
Voorbeeld-CTA: “Hoe denk jij hierover?”
👉 Maak ze warm om een concullega te volgen of zich in te schrijven voor haar gratis aanbod.
Soms wil je gewoon iemand een extra hart onder de riem steken of een extra schouderklopje geven. Je lezer aanmoedigen om je concullega te volgen of zich in te schrijven voor hun gratis aanbod, is dan ook een hele leuke en empathische CTA.
En guess what, je bouwt er opnieuw vertrouwen en geloofwaardigheid mee op!
Voorbeeld-CTA: “Wil je leren hoe je xxx aanpakt? Schrijf je dan nu in voor het gratis webinar van xxx.”
👉 Vraag om te connecteren via LinkedIn.
LinkedIn is een krachtig platform om waardevolle professionele relaties op te bouwen. Als je dit op een leuke en misschien zelfs originele manier aanpakt, zal niemand daar aanstoot aan nemen. Afhankelijk van je sector kan je dit uiteraard ook via een ander platform doen.
Voorbeeld-CTA: “Het lijkt me fijn om je ook op LinkedIn te volgen. Connecteren we?”
👉 Vraag of ze deelnemen aan een (netwerk)event waarbij je zelf aanwezig zal zijn of een keynote zal geven.
Door je lezer uit te nodigen om deel te nemen aan een event waar jij aanwezig zal zijn, reik je de hand op een hele informele manier. En bovendien kan het fijn zijn voor de iets wat introverte ondernemer om al meteen iemand te kennen op dat netwerkevent 😉
Voorbeeld-CTA: “Ik kom nog eens uit mijn grot en ga donderdag netwerken bij xxx. Zie ik je daar?“
Zijn call-to-actions nodig?
Die business coaches hebben voor een stuk gelijk.
Effectieve call-to-actions kunnen belangrijk zijn in je contentstrategie. Je moedigt je volgers op die manier aan om actie te ondernemen en zo blijven ze betrokken bij je content en je merk.
Maar: het kan ook op een ethische manier, op een manier die zowel voor jou als voor je klant goed voelt. Of het nu gaat om het vragen om feedback, het bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid, of het uitbouwen van een community, er zijn verschillende alternatieve en ethische CTA’s die je kan gebruiken.
Denk je nu, leuk, maar hoe begin ik daaraan?
Nog een CTA 😉.