Hoe leesbaar zijn de teksten op jouw website?


Maak je website toegankelijk voor iedereen

Gastblog door Elvira van Techstrateeg

Jij bent vast erg trots op je website of webshop… en terecht! Op jouw website kun jij jezelf en je aanbod aan je ideale klant presenteren. Dan is het fijn wanneer veel mensen je website kunnen vinden en ook kunnen gebruiken om overtuigd te raken van jouw aanbod.

Daarna is het nog mooier als ze terug willen komen voor een volgend bezoek. Of dit nu is voor een blog, een webshop of een verkooppagina met jouw aanbod. Daarvoor moet je wel een aantal dingen doen, kleine stappen zetten die zorgen dat iedereen toegang heeft tot wat jij deelt. Met een toegankelijke website trek jij meer bezoekers aan en blijven deze bezoekers langer om ook klant te worden.

Maak je website toegankelijk voor iedereen met Elvira van Techstrateeg.

Wat betekent dat: een toegankelijke website?

Een toegankelijke website betekent dat iedereen, ook mensen met een beperking, jouw site kunnen bezoeken en daardoor ook klant bij jou kan worden. We vatten dit samen onder de term: digitale toegankelijkheid. Dat wil zeggen dat in tekst, beeld en geluid jouw bezoeker kan begrijpen wat je deelt en hier doorheen kan navigeren.

Wat kan ik doen voor meer toegankelijkheid op mijn website?

Jouw doel van een website of webshop is om bezoekers aan te trekken en via de content die je deelt te overtuigen om ook klant te worden. Het gaat bij een toegankelijke website om het ontwerp en de technische kant van je website, maar zeker ook om de inhoud.
Ik deel hier een aantal snelle tips om jouw website beter toegankelijk te maken:

  1. Kleur en contrast

    Niets is zo vervelend als een tekst niet kunnen lezen, omdat je deze niet goed kunt zien. Je huisstijl bestaat misschien uit zachtroze en lichtbruin, maar in je teksten wil je toch kiezen voor donkere tekst op een lichte achtergrond (of andersom). Dat vergroot de leesbaarheid. Dit geldt ook voor afbeeldingen en elementen op je pagina.

  2. Alt-teksten voor afbeeldingen

    De alt-tag staat voor een alternatieve tekst bij je afbeelding. Dit is handig voor SEO, maar ook voor slechtzienden die voorleessoftware gebruiken, is deze alt-tag fijn. Dan kan je bezoeker in een korte tekst lezen wat er op jouw afbeelding staat.

  3. Begrijpelijke hyperlinks

    Ik zie een hyperlink in de tekst op je website staan, of een knop, met ‘Klik hier’. Waar ga ik dan heen? Maak direct in de tekst helder waar ik heen ga. Is dit een download of een andere website misschien? Je bezoeker zal sneller klikken op een link als zij weet waar deze naartoe leidt.

  4. Zorg voor een goede opmaak

    Maak gebruik van tussenkoppen (H1, H2, H3…) en let op welk lettertype je gebruikt. Dit draagt bij aan de leesbaarheid van je teksten en helpt ook de voorleessoftware met natuurlijke pauzes en rustmomenten voor de ogen van je bezoeker.

  5. Taalniveau en woordkeuze

    De klant kan nu de teksten vinden en lezen, maar zorg ook dat het niveau van je teksten aansluit bij je bezoeker. Gebruik niet teveel technische vaktaal; lastige termen die voor jou heel logisch zijn maar die bij een klant vooral vragen oproepen. Zonde, want wat we niet begrijpen doen we verder niks mee.

Speciale aandacht voor het taalniveau

Deze tips gaan vooral in op de opmaak van je webpagina en teksten. Ook de inhoud van je webpagina is belangrijk voor je klant. De teksten op je website mogen je bezoeker meenemen van een vraag of verlangen naar een oplossing. Daarvoor is het van groot belang dat je klant begrijpt wat jij aanbiedt.

Het leesniveau en leesbegrip van je bezoeker kan ervoor zorgen dat zij al afhaakt na een eerste blik op je webpagina. Die persoon voelt zich door je taalgebruik niet aangesproken, ook al had zij wel klant kunnen worden.

Mensen met een lager taalniveau hebben ook behoefte aan jouw product of dienst. Dan is het zonde om door jouw lange zinnen, vaktaal of juist passieve taal deze mensen geen kans te geven om jou te leren kennen. Dit artikel heeft een geschat niveau van B1/B2. Dit niveau wordt veelal gebruikt in kranten, om aan te geven wat leesbaarheid kan doen met je artikel of web teksten.

Wil je zelf het leesniveau bepalen van jouw tekst, kijk dan eens naar de website van accessibility.nl  https://www.accessibility.nl/tools/leesniveau   

Hoe toegankelijk is jouw website?

Je kunt je eigen website naast mijn gratis checklist leggen om zelf te testen hoe toegankelijk jouw website is: https://www.techstrateeg.nl/checklist-aanvragen.


Over Elvira

Mijn naam is Elvira van Gastele. Ik werk als technisch strateeg aan websites en webshops. Mijn doel is om ondernemers te helpen om een website neer te zetten die bereikbaar is voor iedereen. Jij wilt toch ook zonder obstakels zichtbaar zijn voor jouw klant?

Lees meer over mijn aanbod en check mijn blog op https://www.techstrateeg.nl/ of volg me op Instagram @techstrateeg.