Ethisch adverteren: kan dat wel?
Adverteren: doen of niet?
Adverteren wordt vaak gezien als de manier om een breder publiek te bereiken en meer te verkopen.
Wat ik daarover denk?
Dat adverteren een goede marketingtool kan zijn om je verhaal te delen, je klanten te bereiken en je onderneming te laten groeien. Maar dat met die kracht ook een verantwoordelijkheid komt.
In deze blog lees je vier pijlers van ethisch adverteren en hoe je die in de praktijk kan toepassen.
Wat is ethisch adverteren?
Als ondernemer wil je niet alleen zichtbaar zijn, maar ook trouw blijven aan je waarden. Dat kan ook in advertenties. Ook dan kan je laten zien wie je bent, kan je vertrouwen opbouwen en positieve impact maken.
Ethisch adverteren houdt dus in dat je, net als bij andere vormen van ethische marketing, eerlijk, respectvol en verantwoordelijk communiceert.
Het gaat om meer dan alleen je product promoten; het draait om hoe je jouw boodschap overbrengt en welke waarden je uitdraagt. Belangrijke kernwaarden hierbij zijn:
- Eerlijkheid: Maak geen loze beloften of misleidende claims.
- Respect: Zorg ervoor dat mensen zich niet slechter voelen na het zien van je advertentie.
- Verantwoordelijkheid: Neem verantwoordelijkheid voor de impact van je advertenties.
- Duurzaamheid: Ga bewust om met de ecologische voetafdruk van je advertenties en producten.
Vier pijlers van ethisch adverteren
Eerlijkheid boven alles
Wees transparant over wat je aanbiedt en beloftes moet je waarmaken. Zo bouw je niet alleen vertrouwen op, maar voorkom je ook teleurstellingen bij je klanten. Als je product echt goed is, hoef je het niet mooier te maken dan het is. Vermijd bijvoorbeeld ‘greenwashing’ door geen milieuvriendelijke claims te maken die je niet kan onderbouwen.
Respect voor je klant
Toon respect door je klanten te (proberen te) begrijpen en hen niet te manipuleren. Vermijd negatieve boodschappen die onzekerheden voeden en focus op hoe jouw dienst of product waarde toevoegt aan hun leven.
Inclusieve advertenties zorgen ervoor dat je een breder publiek aanspreekt en hen positief raakt. Hou dus rekening met mensen van verschillende culturele achtergronden en wees alert op culturele gevoeligheden.
Verantwoordelijkheid nemen
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de boodschap die je de wereld in stuurt. Kies voor advertenties die aansluiten bij jouw waarden en vermijd associaties met ongepaste content. Zorg daarnaast dat je rekening houdt met de privacy van je publiek en respecteer de Europese wetgeving.
Duurzaamheid
Maak niet te veel advertenties of geen advertenties over producten van lage kwaliteit. De ecologische voetafdruk van dergelijke producten is hoog, en als ze snel stuk gaan, tjah dan is er van duurzaamheid geen sprake. Het verkopen van producten die wat duurder zijn en lang meegaan, is beter voor het milieu en zorgt ervoor dat je klant veel blijer wordt! 😉
Praktische tips voor ethisch adverteren
Hou het simpel en duidelijk
Schrijf je boodschap in toegankelijke taal en wees transparant over wat je aanbiedt. Vermijd vakjargon (tenzij je ‘vakexperts’ target).
Kies subtiele advertentieformaten
Opdringerige advertenties, zoals pop-ups, werken vaak averechts.
Is het echt noodzakelijk dat een boodschap moet schreeuwen om aandacht? Nee! Kies voor kleinere, minder storende formaten.
Plaats ze enkel op relevante platforms
Laat jouw advertenties verschijnen op platforms die passen bij jouw merk en boodschap. Zo voorkom je verkeerde associaties.
Zorg voor consistente communicatie
Zorg dat de boodschap in je advertentie aansluit bij de inhoud van de landingspagina, organische sociale media berichten, je blogs, … Dit voorkomt frustratie en versterkt je verhaal. Zodra iemand op een banner klikt, moet de landingspagina voldoen aan de verwachtingen die de advertentie schept.
Bescherm de privacy van je publiek
Informeer duidelijk over welke gegevens je verzamelt en waarom. Geef mensen controle over hun privacy.
Hou het aantal herhalingen beperkt
Te veel herhaling kan irritatie veroorzaken. Stel een limiet in voor hoe vaak een advertentie wordt getoond.
Toets op inclusiviteit
Laat je advertenties beoordelen door een divers testpubliek om onbedoelde gevoeligheden te vermijden.
Waarom ethisch adverteren werkt
Adverteren kan helpen om klanten aan te trekken, maar als je ervoor kiest, doe het dan op een ethische manier. Zo versterk je:
- Het vertrouwen van je klant
- Je reputatie
- Jouw impact
Uiteraard moet adverteren passen binnen je marketingplan en idealiter heb je ook goesting om daarmee te werken! 😉
Disclaimer: wees je ervan bewust dat wij niet op alles controle hebben en/of weten wat de Meta’s van deze wereld echt doen met bijvoorbeeld onze data. Hou daarmee rekening wanneer je beslist of je wel of niet gaat adverteren.
Samen aan de slag?
Wil je brainstormen over het nut van advertenties voor jouw onderneming?
Boek een gratis-goesting-om-kennis-te-maken-call in! (Disclaimer: Voor het technische aspect zoeken we samen een expert, not my cup of tea).